Lembuswana

Lembuswana Mulawarmani muuseumi ees Tenggarongis
Lembuswana, ka Lembu Suwana (ehk tõlkes Suwana härg) on kutai rahvausundi mütoloogiline olend. Kutai rahvas on Ida-Kalimantanil elav põlisrahvas. Lembuswanat on kirjeldatud kui elevandi londi ja lõvi peaga garuda tiibadega kalasoomuselist hobust. Garuda ise on müütiline inimesesarnane suur lind, kes on levinud hindu ja budistlikus mütoloogias. Elevant sümboliseerib hindude jumalat Ganesha, kes on üks tuntumaid ja enamjumaldatud hindu jumalusi.

Legendi järgi on see olend Mahakami jõe valvur ja Kutai kuningriigi radža Mulawarmani liikumisvahend 4. sajandil. Mulawarman oli esimene Kutai piirkonna kuningas - radža, kes teadaolevalt oli hindu päritolu. Tema loodud oli rikas Martapura kuningriik, mis tänaseks on ühendatud Kutai Kartanegara sultaniriigiga. Sellest ka praegune sultaniriigi nimi Kutai Kartanegara ing Martadipura.
Lembu Mulawarmani muuseumi ees

Lembuswana seljas toodi maale printsess Putri Karang Melenu, kellest sai hiljem Kutai esimese sultani Aji Batara Agung Dewa Sakti abikaasa. Nende järeltulijatest sai alguse Kutai sultanite dünastia. Rahvapärimuse järgi, kui printsess Karang Melenu beebina maale ilmus, siis oli jõevoogudes näha Lembuswana kuju, kes gongil lebava beebi jõesängist välja tõi.

Kutai seitsmeteistkümnenda sultani Muhammad Aji Sulaiman (1850-1899) ajal otsustati, et Lembuswanast saab Kutai Kartanegara Ing Martadipura sultaniriigi sümbol ja vapiloom. Esimene Lembu Suwana kuju valmistati Birma (Myanmar) riigis juba aastal 1850, kuid see jõudis Kutai sultaniriiki alles aastal 1900. Kuju originaal on hoiul Mulawarmani muuseumis tänaseni ja alates 2010. aastast on selle koopia välja pandud vaatamiseks ka Tenggarongi Puumuuseumis.

Tänapäeval on Lembuswana nii sultaniriigi kui ka kogu Kutai Kartanegara piirkonna sümbol. Ta on küll ühest küljest legend, aga teisalt ta sümboliseerib sultanite võimu ja õilsust, kaitseb linna halva eest ja aitab kaasa linna õitsengule.
Lembuswana kuju Kumala saarel
Kuldne Lembuswana originaalkuju on Mulawarmani muuseumis, muuseumi ees on samuti kuju, kuid kõige suurem Lembuswana kuju asub Tenggarongi linnas Kumala saarel keset Mahakami jõge.
Argisemalt vaadates on tegu väga hea sümboliga, millega on võimalik piirkonda turismialaselt turundada ilmselt veel aastasadu. Kui teda ei oleks veel olemas, tuleks Lembuswana välja mõelda :).

Lembuswana pea sümboliseerib jõudu ja vaprust, tema lont sümboliseerib Ganeshat, kes on hindu tarkusejumal. Kuna "lembu" on tõlkes pull või härg, sümboliseerib ta ka Nandit, kes hindu mütoloogias oli olulise jumala Shiva kandjaks.

Puidumuuseumis Lembuswana kuju juures olevalt selgituselt (saab lugeda siit) võib lugeda luuletus-mõistatust, mille tõlge oleks ligikaudu selline:

Lembu portree puumuuseumis
Tal on kroon, aga ta ei ole kuningas, 
Tal on lont, aga ta ei ole elevant,
Tal on tiivad, aga ta ei ole lind,
Tal on soomused, aga ta ei ole kala,
Tal on kannused, aga ta ei ole kukk...
Mis loom see on? 

Siia võiks lisada veel paar rida:
Ta on kullast, aga ta ei ole Buda kuju,
Tal on pulli munad, aga ta ei ole Rakvere tarvas...
Kes küll see on?





Lembuswana Kumala saare templi ees

Allikas: Wikipedia  ja Cryptid Wiki ja Puumuuseum 
Kõik fotod: Maidu Kuuse

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar