Hommikusöögilaud. Ehk siis üks pool lauast. |
6. päev, E 22. august 2016
Kolmas päev festivalil algas loomulikult hommikusöögiga,
selle korraldus sujus juba paremini kui esimestel päevadel. Esimesel kahel
päeval tulid kõik korraga hommikusöögile ühel ajal ja toidud said otsa. Nüüd
tullakse eri aegadel ja toitu jätkub. Hommikusöögil on saada muna või omletti,
saab nii hommikukrõbinaid, putru ja ka sooja sööki. Kohv on lahjem kui oleme
Eestis harjunud. Naised virisevad.
Hommikul oli rühmal vaba aeg,
aga 5 esindajat (seekord Raivo, Helle, Heli-Katri, Kaie, Maidu) olid oodatud
Kultuuri- ja Turismivalitsuse, EIFAF-i ehk festivali korraldajate ning kohaliku CIOFF-i vastuvõtuga.
Kindlasti paluti kaasa võtta riigilipp, samas kohapeal selgus, et lipp oli kaasas meie hotelli neljal riigil, teised grupid ei olnud sellest kuulnudki.
Kindlasti paluti kaasa võtta riigilipp, samas kohapeal selgus, et lipp oli kaasas meie hotelli neljal riigil, teised grupid ei olnud sellest kuulnudki.
Kirmaslased CIOFFi vastuvõtul |
ERAU tava pärineb juba 13. sajandist
ja see tähendab rahvarikast, lärmakat pidu. Ehk siis põhimõtteliselt sama, mida
„kirmas“ tähendab.
ERAU oli pikka aega kohalike
pidu, aga hiljem islamiusu saabumisel piirkonda võeti see üle ka islami
kogukonda. Eraust kujunes sultani poolt korraldatav pidustus, kus sultanipalee
koos tavarahvaga koos pidutses.
Vaata ka lehekülge "ERAU ajalugu"
Vaata ka lehekülge "ERAU ajalugu"
Laval on kinke vahetamas Leedu esindajad |
Eraule liideti juurde rahvusvaheline mõõde ja juba neljas kord toimub paralleelselt Erau pidustustega ka rahvusvaheline festival EIFAF.
Kingitus |
CIOFF-i klaasist logo-aluse, Java saare traditsioonilise näomaski ja Ida-Kalimantani turismiraamatu.
Eesti delegatsioon vastuvõtul |
Räägiti tegelikult ka sama muret mis tuttav ka meile – noored lahkuvad linna koolidesse ja ei tegele enam rahvakultuuriga, raske on folkloorirühmi järjepidevalt koos hoida. Kõneleja palus: Öelge, kuidas hoida folkloorirühmi koos 70 – 80 aastat järjest, nagu festivalikülalistel on õnnestunud teha?
Ehk siis tegelikult samad mured mis mujal maailmas...
CIOFF-i egiidi all toimuvat
Eraud toetab valitsus, eesmärgiks pärimuse hoidmine ja turismi arendamine. Sultani
traditsioonilise Erau toimumist rahastatakse otserahastusega (grant) sultani paleele,
rahvusvahelise festivali toetamist rahastatakse eraldi rahastusega läbi Kutai
Kartanegara Kultuuri- ja Turismiameti.
Jaava saare mask |
Kui lauluviis väga rappa läks, aitas „päris“ laulja kõrval taas asja õigele teele. Kuna söögijärjekord oli päris pikk ja lookles karaokelaulja ees, siis hakkasime söögijärjekorras Kaiega tantsima. :) Raivo-Helle ka tulid meile appi, et me liiga üksinda tolaks ei oleks. Lauljale, muusikutele ja rahvale see meeldis, näitasid pöialt ja naersid.
Hiljem, kui söögid enamikul
söödud, siis hakkasid ameeriklased salsarütmide saatel tantsima, seejärel ka
mitmed teised. Lõunasöök läks sujuvalt üle lõunaseks tantsutunniks. Noored vene
poisid läksid tantsima, aga paistsid sellega silma ei osanud mängitava rütmiga
midagi teha, lihtsalt tammusid. Kusjuures, oma tantse nad tantsisid ju väga
hästi. Mina kartsin (nagu tõeline Eesti mees) esineda, salsaga ei riskinud ja läinud
tantsima enne, kui tuli lõpuks suur ühistants ehk poco-poco.
See ühistants oli kui festivali teematants, mida tantsiti siin vastuvõtul, hiljem nägime seda kohalike poolt mitmel pool tantsituna, samuti Green Tenggarongi üritusel ja ka Indoneesia Country-night-il.
See ühistants oli kui festivali teematants, mida tantsiti siin vastuvõtul, hiljem nägime seda kohalike poolt mitmel pool tantsituna, samuti Green Tenggarongi üritusel ja ka Indoneesia Country-night-il.
Turule!
Tagasi hotellis saime teate, et
pärastlõunal avaneb meil lõpuks külastada suveniiride müügipunkti. Sinna
sõitsime bussiga, aga asus see turg ajaloolise sultanipalee hoovis.
Nimelt praegune
Museum Mulawarman on 1930. aastatel endise ajaloolise puidust sultanipalee kohale
ehitatud hoone, mis peale mahapõlemist omakorda taastati 1971. aastal. Muuseum ei ole
suur, kuid seal on palju Hiina keraamikat, ajaloolisi esemeid piirkonnast ning
ka mitmeid sultaniriigiga seotud esemeid. Mingil hetkel on loetud kokku täpselt 5373
eset, tegu peaks olema piirkonna suurima muuseumiga. Muuseumi tähtsaimad esemed on ajaloolised sultani toolid / troonid. Muuseumi kogudes on ka kõige vanem Lembuswana kuju, mis on valmistatud Birmas aastal 1850 ja kingitud Kutai sultanaadile juba aastal 1900. Mulawarmani-nimeline oli üks tähtis kohalik kuningas 4. sajandil ehk kõvasti enne sultanite aega.
Muuseumi ees on kujudega park, kusjuures ka üks Lembuswana kuldne koopia. Siia kuhugi olevat maetud ka mitmeid sultanite esiisasid. Muuseumi hoovis teisel pool müüri asub uus sultanipalee, mis ehitati alles aastaks 2002. Sinna läksime järgmisel päeval. Aga jah, kuigi oleksime kindlasti valmis minema ka sellesse muuseumi, sinna meid ei kutsutud ja suveniiripoodi viidi ka meid sellisel ajal, kui muuseum suletud. Kahju, et me muuseumisse ei saanud.
Museum Mulawarman ja Lembuswana. |
Muuseumi ees on kujudega park, kusjuures ka üks Lembuswana kuldne koopia. Siia kuhugi olevat maetud ka mitmeid sultanite esiisasid. Muuseumi hoovis teisel pool müüri asub uus sultanipalee, mis ehitati alles aastaks 2002. Sinna läksime järgmisel päeval. Aga jah, kuigi oleksime kindlasti valmis minema ka sellesse muuseumi, sinna meid ei kutsutud ja suveniiripoodi viidi ka meid sellisel ajal, kui muuseum suletud. Kahju, et me muuseumisse ei saanud.
Muuseumi hoovis majakestes on eraldi suveniiride turg |
Kauaoodatud suveniiripoekesed
asusid niisiis Mulawarmani muuseumi ja sultanipalee vahelises hoovis ja turg oli seest palju suurem
kui algul väljast paistis. Kuigi peale meie rühma seal teisi ostjaid näha ei
olnud, oli kaup selline, nagu ühes õiges turistikohas olema peab. Turistidele
mõeldud kivikesed, pärlikesed, kujukesed, T-särgid ja tikanditega särgid, siidisallid
ja kolekleidid, kaelakeed ja käevõrud, tulemasinad ja mütsid. Mitme eseme kohta
kinnitati, et Kutaris tehtud (Kutar = Kutai Kartanegara). Ostsin endale puhtast
kassikullast Lembuswana klaaskastis kujukese. Klaaskast läks kohvris hiljem
katki, aga Lembu on nüüd minu riiulil.
Küsisin müüjalt igaks juhuks üle,
kas Lembu on hea või paha olevus, sain kinnituse, et tegu hea kaitsjaga, kes on KuKari
ja Tenggarongi sümboliks. Oli isegi muude asjadega võrreldes kallis –
150 000 ruupiat. On ju suur summa? (Ehk siis 11 EUR). Ostetud Kutai Kartanegara
dayaki mustriga vuhvel T-särk maksis 100 000 IDR-i (7 EUR). Huvitav oli ka see, et
enamus müüjatest ei olnud veel turistide poolt „ära rikutud“ ehk siis jälgisid mida sa
vaatad ja alles siis kui märku andsid, pakkusid midagi lähemalt. Ei olnud
pealetükkivad ega midagi. Hindadega väga kaubelda ei andnud. Nagu eestlased.
Lisaks kolekleitidele müügil ka toiduained, nagu riis ja õli |
Suurimaks vaatamisväärsuseks
olid hoopis USA tantsurühm, kes meiega samal ajal külastasid turgu, läbides
selle kolonnis kahekesi kõrvuti ja käest kinni nagu korralik lasteaiarühm. Giid
ja turvamees oli ees ja turvamees oli taga. Turg läbiti kõnnisammul, keegi ei
astunud vasakule ega paremale ja ei märganud ka, et keegi oleks saanud mingit
kaupa uurida või katsuda. Tundus, et olles turust sõna otseses mõttes läbi
käinud, mindi kohe bussi ja turvalisse hotelli tagasi. Kindlasti on
ettevaatlikkuse kohta ka positiivseid vanasõnu, kuid praegu tuleb eelkõige
meelde vaid et „Hirmul on suured
silmad“.
Menukaimateks turuostudeks
osutusid kohalikud puuviljad ja aiasaadused – ananassid, papaiad, mangod, arbuusid. Menukaima ostukoha tiitli sai siiski taas turu kõrval olev minisupermarket.
Tagasi hotelli, basseini ja kell
5 ootas juhendaja meid hotelli palliplatsil, et õhtune kava läbi harjutada.
Palliplats ei sobinud mitte kuidagi tantsimiseks, kuna tegu sisuliselt
betoonplatsiga, mis oli võimeline neli millimeetrit tunnis pastlatalda
kulutama. Õhtuks oli meil plaanitud „valsikava“, kus suhteliselt palju vaja
tallal pöörelda ja keerutada. Betoonil see kohe üldse ei õnnestunud. Mitu korda
läks tants segi, targemad tantsijad hakkasid nõrgemaid valjul häälel õpetama ja
mõned hakkasid virisema, et siin ikka ei saa tantsida.
Ühesõnaga, kord läks täiega
käest ära ning kui kõik ebaprofessionaalselt läbisegi rääkisid ja trenni
läbiviijat
enam ei kuulanud, siis viimane lõpuks käratas üle platsi: „Jääge vait! Kas lõpeb
ükskord ära see mulisemine?“ See tuleks siinkohal tegelikult suurte tähtedega
kirjutada... Nimelt meie juhendaja röögatab või vannub trennis keskmiselt üks
kord aastas, kui mitte kord kahe aasta jooksul. Selle aasta kord siis on ära
kasutatud, mis on iseenesest ju positiivne, st teist korda aastas ilmselt ei tule J.
Trenn tsemendikattega väljakul oli natuke probleemne |
Aga, tuju oli sellega ümmargune null, trenn p-punkti lähedal ning trenni lõpuni kõigil väga kehv
tuju.
Kaks tundi anti aega maha jahtuda...
Kaks tundi anti aega maha jahtuda...
Õhtune etendus oli Erau EXPO-laval kell 8 õhtul. Peale üheksat hakkasime hotellist sõitma, poolel teel tuli
meile ette politseiauto, sõidame üle jõe sellisesse linnaossa, kus pole varem
käinud. Ees säras tuledes suur Aji Imbut
jalgpallistaadion. Kas tõesti peame esinema suurel staadionil täismaja ees?
Osad kirmaslased mäletavad sellist esinemist kunagi ammu Hispaania Europeade-l. aga seekord ei olnud
staadion meie jaoks, meie buss sõitis kõrvaloleva EXPO-näituseväljaku ette, kuhu oli lava püsti pandud. Väljas on pime, platsil inimesi ei ole, kas kontsert jääb ära?.
Kas oodatakse, kuni jalgpall lõpeb, et jalgpallihuligaanid rahvakunsti vaatama
tuua? Ümberringi tunduvad olevat suured tööstushoonete moodi hooned – no kes
küll siia tuleb?
Siiski, muusika pannakse laval
mängima, USA teeb lavaproovi, platsil pannakse tuled põlema ja inimesi hakkab
kuskilt platsile tulema. Tuleb ja tuleb ja jälle on plats rahvast täis. Silma
järgi üle kolmesaja, aga pimedas on arvu ka raske hinnata. Kuskohast nad tulid?
Igal kontserdil olid professionaalsed teadustajad |
Kohalikud show-juhid on pisut
vähem entusiastlikud kui eilsed jõelava telestaar-õhtujuhid, kes olevat kohale
lennutatud lausa pealinnast Jakartast.
Siiski tänaste õhtujuhtide jutust jääb meelde: „Brrr-Brrrrr-Brrrr! Kutai
Kartanegara! Brrrr....Brrrrr.... Brr... Festival!, Brrrrr...“.
Esinemisega alustavad kohalikud,
siis USA oma kantri-kavaga, nende muusika sarnaneb „Oklahoma“ muusikali
muusikale, mida kunagi Eestis lavakooli Noormetsade – Nüganeni kursuse tudengid
esitasid. Esinevad kantristiilis riietega – äge, see ju ongi nende rahvariie,
mehed nahast ratsapükste ja kauboikaabudega, naised ruuduliste seelikutega.
Nende etenduse sisu on, et poiss ja tüdruk armuvad, kurameerivad, tantsivad,
siis poisid lähevad omavahel ärplema millegi üle ja siis tuleb suur kaklus ja
külakuhi. Ameeriklased tulevad lavalt, üks poiss hüüab teistele „I’m
bleeding!“. Teised vaatavad kaastundlikult, aga ei tee midagi. Meie Age annab
poisile taskurätte, poiss võtab vastu. Tema kõrval olev tüdruk vaatab, kes see
selline tema poisile külge lööb, aga ütleb aitäh... Tõelised profid,
kaklus oli ehtne.
USA lavastus oli vahva, teostus
hea, kantri ongi ju Ameerikas folklooriks, kahju, et meie ei saa kauboisid Eesti
folkloorikavas kasutada. Meil lehmakarjuste tantse ei ole, meie sea- ja
lehmakarjused tegid sooheinamaal pulgatantsu ja nüüd peame meie seda tantsima! J
Jaava saared ahvi-tantsupoisid |
Kolmandaks esinejaks olid Indoneesia esindajad - Java
saare poisid. Indoneeslased reeglina tantsisid alati koos
elava muusikaga, ehk lavale tuli alati ka kümmekond muusikut oma trummide ja
plekist häält tekitavate instrumentidega.
Gamelan on peamiselt Java
ja Bali saarel levinud muusikastiil. Gamelanorkester koosneb metallplaatidega
instrumentidest ja häälestatud gongidest, lisaks ka trummid, puhk- ja
keelpillid, puust löökpillid (ksülofonid). Orkestrisse kuulub tavaliselt 4 – 10
muusikut, kes sageli on elukutselised muusikud, kes on õppinud pillimängu ja
meloodiaid kogenud meistritelt ja reeglina oskab mängija mängida kõiki orkestri
pille. Gamelanorkestrit on ajalooliselt kasutatud ka religioonsetel riitustel,
tänapäeval saadab gamelan teatri- ja tantsuetendusi, eriti Java ja Bali saarel, samuti ka näiteks
Indoneesiale omast varjuteatrit. Muusika kõla on metalne ja kumisev, kindlasti
on see meie kõrvale ebahariliku heliga.
Tüüpiline gamelanorkester |
Nii et Java saare ahvipoisid
tulid lavale oma traditsioonilise folkloorietendusega, mida saatis väike gamelanorkester. Keegi jorutas orkestris laulu moodi asja ka kaasa.
Esmalt tuli lavale paarkümmend
ahvisabadega tantsupoissi. Tundsin ära sarnasused varem Bali saarel nähtud
tantsuetendustega: Ilus neiu, armumine "valesse" mehesse, ahvipärdikutest
valvurid ja sõjamehed, suur kuri must ahv ja suur valge hea ahv. Neiu
röövitakse ja viiakse metsa / mägedesse
suure musta ahvi või mõne koleda vana kolli juurde. Tants väljendab nii rõõmu kui
ka kurbust, teekonda mägedesse ja tagasi, lõpuks toimub suur võitlus hea ja
kurja vahel ning headus võidab, neiu pääseb. Seekordne etendus oli selles
mõttes varemnähtutest erinev, et etenduse lõpuks ilmus lavale mitte päästetud
neiu, aga koguni kaks neiut! Ei saanudki aru, miks neid oli kaks ja kuskohast nad
täpselt siis tekkisid.
Ahvide võitlus hea ja/või kurja nimel |
Trummid põrisevad
kurjakuulutavalt, pahad ahvipärdikud enamuses tapetakse, päästetud neiud
tantsivad õnnelikult. Seekord on finaal ootamatu ka tantsijate jaoks – pea
kõige huvitavama koha peal kaob kogu lava elekter – nii tuled, video, heli –
kõik on tumm. Ainult pimedas mängivad gamelaninstrumendid edasi ja keegi
jorutab endiselt lauluviit. Viimased viis minutit tantsivad Jaava poisid
pimeduses. Kuna oleme lava kõrval, näeme neid nagu varjuteatri etenduses. Igatahes
oli selle etenduse trupp väga tugev, et mitte taas kasutada sõna professionaalne, eriti
arvestades, et elekter lavalt kadus.
Ka meie tahtsime koos indoneeslastega pilti teha |
Hiljem, ära sõites, nägime, et
lava taga oli suur ratastel diiselgeneraator, kuhu parajasti midagi sisse
valati. Ilmselt ei juhtunudki midagi muud kui et generaatoril sai kütus otsa
ehk siis keegi lihtsalt unustas sellise pisiasja. Kõigil võib ju juhtuda J.
Oligi meie kord esineda.
Esinesime 15-minutilise valsikavaga – ajaloo huvides nimetan siin ka tantsud: Ukuaru
valss, Tantsime Aissa, Hingerahu valss, Vanaviisi valss ja Tänuvalss. Head
tunnet esinemisel ei olnud, prožektorid suunatud näkku, heli veider, meeles ka
vussiläinud päevane proov. Esimesed kaks tantsu tegime hästi ära, Hingerahu ei
tahtnud lavale hästi ära mahtuda, tekkisid vead, Vanaviisi oli kuidagi konarlik
ning Tänuvalsi poole peal kadus ühel hetkel ära heli. Tegime veel mõned taktid
ilma muusikata, saime aru, et heli ei ole ega tule ning jäime lõpuks lavale
totra näoga seisma selliselt, et pealtvaatajad arvasid, et tants lõppeski.
Esinemised toimusid õhtul peale päikeseloojangut. |
Kuna puudu jäi ainult pool tantsu, siis ei olnud mõtet ka tantsu uuesti alustada. Lõpetasime. Kogu esinemine oli kuidagi närviline ja rabistav, samas midagi väga hullu ka ei olnud, mida häbeneda. Aga midagi head ka mitte. Väga veider esinemine.
Country-night
Tänase õhtuga algasid ka rahvaste
õhtud ehk country-night-id. Iga riik
pidi sisustama folkloorse tegevusega pooltunni, tutvustades oma riiki, kultuuri,
tüüpilisi toite, rahvatantsu või mänge. Esimene õhtu oli Venemaa ja Taiwani
A-rühma päralt.
Vene rühm tantsimas lõpuüritusel. Hästi tantsisid. |
Venemaa näitas alustuseks
videot, kui suur ja uhke on nende riik ja mida kõike nad leiutanud ja
saavutanud on. Video on tegelikult tehtud humoorika taustaga, päris selline
Borati „Kasahstan is a great country“-stiilis see ei olnud. Saime teada, et
Venemaa on suur, läbi sõitmine võtab rongiga 3 päeva (kus Venemaal sellised
kiirrongid on?) või lennukiga 10 tundi, et on kole külm ja et juuakse väga
palju õlut (et siis rohkem kui viina?). Venemaal on põhimõtteliselt leiutatud
kõik peale ratta, sealhulgas muidugi raadio ja ka Daimleri esimesed mootorid,
samuti on vene käsi sees google’i programmi kirjutamisel. Tegelikult oli Venemaa kantri-õhtu suhteliselt OK, nad tantsivad ise ja proovivad teistele oma tantse
õpetada. Venemaad esindas noorte rahvatantsurühm "Crystal" Kaasanist, Tatarstanist. Kaasani elanikest on pool tatarlased, pool venelased. Seda oli näha ka tantsurühmast - pooled noortest olid kenad tumedapäised ja -silmsed.
Taiwan samuti õpetab tantsu.
Idamaistele tantsudele kohaselt on naistantsurühma tantsus põhiline käte töö,
mitte liikumine jalgadega. Õpetavad ka oma tantsu, aga suureks
õnnestumiseks see ei kujune.
Pärast tunnist country-nighti on
õhtu läbi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar