9. päev, N 25. august 2016
Päev
algas varakult – hommikusöök 6:30, bussi 7:30, kella kaheksast üritus nimega
„Green Tenggarong“. Kõigil osalejatel olid seljas ürituse sponsori,
Bankaltim-panga logodega rohelised särgid ja mütsid.
Vaade Waduk Panji Sukarame-le |
Koht,
kuhu sõitsime, oli Waduk Panji Sukarame ehk Sukarame Panji Veehoidla (asukoht
kesklinnast üle jõe samas linnaosas kus laupäeval sõitsime ka Puumuuseumi). Ehk
linnaäärse veehoidla, mis küll rohkem tiikide süsteemi sarnane, kaldale on
rajatud puhkeala, kus saab linnarahvas jalutada, loodust nautida ja ka üritusi
korraldada. Seda puhkeala hetkel laiendatakse, praeguse olemasola võsastiku
asemele istutatakse puid ja kujundatakse ümbrust pargisarnaseks. EIFAF
festivalil osalejad istutasid samuti „Green Tenggarong“ üritusel puid, iga
riigi esindajad said istutada viis durianipuud. Durianipuu iseenesest kasvab
kaua ja suureks.
Wikipeedia
andmetel on durian (või ka duurian) villapuuliste sugukonda kuuluv Kagu-Aasia troopikas kasvav puu. Puu kasvab 25 – 50 meetri kõrguseks ning kannab saaki tavaliselt kord 4 – 5 aasta järel.
Noor duurianivili puu otsas |
Kahjuks
meil ei õnnestunud duurianivilja süüa, aga nii jääb alles hea põhjus Aasiasse
tagasi tulla. Et proovida midagi, mida Euroopasse reeglina ei impordita (haisu
tõttu). Igatahes, istutasime parki viis duurianipuud, nagu seda tegid ka teised esindused. Kuna lisaks rahvusvahelistele osalejatele olid oma puud juba istutanud ka Indoneesia kohalikud folkloorirühmad, täienes park vähemalt paarisaja uue puu võrra. Arvestades, et duurian vajab kasvamiseks palju niiskust, loodame, et puud kenasti kasvama lähevad ning tulevikus võime omaistutatud puid vaatama minna.
Meie tiim, keskel istutatud duurianipuu. |
Mis on „Green Tenggarong“?
See on
osa suuremast programmist, mille eesmärk on vähendada süsihappegaasi Indoneesia
õhus 26 % võrra aastaks 2020. Iga programmiga liitunud inimene peaks istutama vähemalt viis puud.
„Roheline
Ida-Kalimantan“-programm on oluline, et toetada keskkonna säilitamist nii
inimeste elukeskkonna kui ka taimestikku ja loomastikku keskkonnana. KuKar-i
piirkonnas on algatatud selleks metsa uuendamisprogramm.
Pärast kõnesid oli aeg ühistantsimiseks |
Green
Tenggarong projekti eesmärgiks on linn, mis on roheline, puhas ja terve, ning sellega
on liitunud ka iga-aastane rahvusvaheline ERAU Folkloori- ja kunstifestival
(EIFAF) ja Regiooni Kultuuri- ja Turismivalitsus. Üritusel osalesid Kutai
Regiooni Kultuuri-
ja Turismivalitsuse juht Dra. Sri Wahyuni. MPP, ning ürituse peasponsori,
Bankaltim panga esindaja ning kõik CIOFF festivali osalejad.
Peeti ka tähtsaid kõnesid – kõnedes öeldi, et ilu ükskõik kus ja millal meie
ümber tuleb otsida ja nautida, see annab meile värskust ja jõudu oma
igapäevatöös, igal elusolendil on vaja keskkonda, mis on puhas, roheline ja
tervislik. Ja seda me peame hoidma ja säilitama kõik koos.
Kui
kõned peetud ja puud istutatud, sai hommikueineks süüa (kuigi veel isu ei
olnud) ning kohalikud indoneeslased mängisid pille, laulsid ja tantsisid meile
taas poco-poco tantsu. Meie vaatasime
pealt, tukkusime päikese käes ja siis lahkusime järgmisele üritusele Kumala
saarele.
Kumala saarele saab üle jalakäijate silla. Mopeed tuleb tasulisse parklasse jätta. |
Kumala saar
Kumala saar keset Tenggarongi linna
läbivat Mahakami jõge on kujundamisel puhke- ja kultuurikeskuseks. Saarele saab
kas paadi või lõbusõidulaevaga, aga ka üle uue silla, sissepääs on väikese tasu
eest (ilmselt 5000 IDR). Saarel liikumiseks on lahtised pisibussid, aga ka
lasterong ning velotaksod.
Meie
läksime saarele üle uue jalakäijate silla. Muuseas, uus on ka autode sild „Kukar
Bridge“, mis viib üle Mahakami jõgi ja on pikim rippsild Indoneesias. Silla üldpikkus
on 710 meetrit ja suurim toestuseta ala on 270 meetrit.
Uus suur rippsild ehitati aastatel 2013 – 2015 ja see asendas 2011. aastal
kokkuvarisenud vana silda.
Kuna
jalakäijate sild viib ainult saarele, on see ligi poole lühem kui suur sild.Sillalt oli näha ka kogu nädala toimunud traditsioonilisi sõudmisvõistlusi. Võistlused kestsd tõesti kogu nädala ja sõudjaid ja tundus et ka mootorpaate ning hulgaliselt pealtvaatajaid jõekaldail oli näha pea igal päeval.
Kumala saarel ehk „Fantasy Island-il“ on puhkealad erinevate lõbustusplatsidega, laste autodroom, minikart, rahu monument, draakonibassein, köisraudtee, 78-meetrine Sky Tower ning saare otsas ülisuur Lembuswana kuju. Kõike seda meile ei näidatud.
Dayak Experience Center traditsioonilises pikk-majas |
Meile
näidati esmalt dajakkide kultuurikeskust, mis asus dajakkide traditsioonilises
külakeskuses ehk pikk-majas. Keskusel on uhke nimi „Dayak Experience Center
Menumbuhkembangkan“.
Dajakkide
keskuses olid väljas dajakkide eluolu ning ajalugu tutvustav väljapanek,
mängisid muusikud, käsitöölised demonstreerisid oma oskusi. Pildistan
infoväljapaneku maha, hiljem loen, et dajakke ehk kohalikke põlisrahvaid on
seitset eri rahvuskildu: Dayak Tunjung, Benuaq, Bahau, Modang, Punau, Basap ja
Kenya. Suurem osa ekspositsioonist tundub olevat pärit Dayak Kenya ja Dayak Tunjung rahvuskillult, kellest esimest on täna järgi hinnanguliselt 30 – 50 tuhat inimest. Piltidel on näha
traditsiooniliste väljavenitatud kõrvadega isikuid.
Tseremoniaalriietus |
Seintel on kirjeldused dajakkide traditsioonidest, loen välja, et näiteks matustseremoonia kestis 7-8 päeva ning selle osaks olid ka vastavad riitustantsud. Dayak
Tunjung hõimu kohta, keda tänapäeval järgi ca 70 000, saan teada, et
põhiliselt oli tegu teravilja- ja taimekasvatajatega: kasvatusobjektiks bataat ehk maguskartul,
kassava ehk maniokk, mais juba 16. sajandi lõpust, kookospähklid, durian, cempedak ehk jackfruit ehk leivavili. Nende usuks oli animisn ehk eelkäijate
vaimude kummardamine ning dünamism ehk üleloomulikesse jõududesse uskumine. Tänaseks on võetud üle kristlus või moslemiusk, kuid iidseid tavasid ei ole samuti unustatud.
Dajakke
otseselt väljasuremisoht ei ohusta, kuna eri andmetel on dajakkide
järeltulijaid Borneo ehk Kalimantani saarel veel 3-4 miljonit. Tõsi, nende
rahvuslik eneseteadvus ei ole ehk kõrge, kuna elatakse linnades ja segi koos
teiste rahvustega. Rohkem on dajakke Lääne- (33%) ja Kesk-Kalimantanil (46%),
siin Ida-Kalimantanis on neid protsentuaalselt ja ka arvuliselt vähem.
Ida-Kalimantanil on rohkem jaavalasi - 30 %, bugiseid 18%, banjari rahvust 14
%, kutailasi 9 %, dajakke ligi 10 % ning muid rahvusi ligi 19 % (Wikipeedia
andmed). Paljud dajakid elavad veel ka esivanemate kombel džunglites, jahtides loomi ja kasvatades viljasid.
Dajakkide
keskuse kõrval oli Kumala „Inglise keele kool“, kus sai tundi lahtisest uksest
ka piiluda. Tundusid päris algtaseme õpilased selles tunnis olema. Mind kutsuti ka klassi sisse, aga minu tagasihoidlikum pool ei lubanud mul sisse minna. „Mis
nüüd mina?“. Täna kahetsen, oleks saanud huvitava kogemuse, suhelda ka kohalikega...
Kargutajad ehk karkudega kõndijad |
Esimeseks – karkudel kõndimine – nagu meil, ainuke erinevus, et kui Eestis karkude jalatoed sissepoole, siis siin kohustuslikult tahapoole, mistõttu oli meie karguspetsialistidel palju raskem nendega kõndida.
Teiseks – puusuuskadel kolmekesi suusatamine – ka meil tehakse seda seltskonnamängudena suvepäevadel.
Kolmandaks meie köievedamist asendas siin bambusritva lükkamine, aga see on sama võistluslik.
Neljandaks - vurri keerutamine, kusjuures hoog tõmmatakse vurrile sisse ümberkeritud nööri abil.
Ning viiendaks võistluseks oli noole täpsuspuhumine torutaolisest taimest, mida mingil kujul ka Eestis vähemalt lapsena igaüks putkega või siis pastapliiatsikestaga on proovinud. Dajakid on kasutanud nooli ka mürginooltena vaenlaste vastu või jahil.
Ehk see
on tõesti üllatav, kuidas teisel pool maakera on end ajalooliselt lõbustatud
sarnaste mängudega. Meie võistkonnal läks kõige paremini karkudel kõndimine,
olime võidust kolme meetri kaugusel, kuid leedukad tegid finiširuudustikus
meile tippkargutajale „ära“. Saime auhinnatud teise koha.
Olenemata lahtistest seintest muutus sportmängude maja kiiresti umbseks ja higilõhnaliseks. Kas on võimalik välja arvutada, kui palju hapnikku kulutavad umbes 250 nooremapoolset inimest ühe tunni jooksul ja kas tõesti peaks siin ruumis ka ventilatsioon olema, kuigi majal seinu praktiliselt ei ole?
Olenemata lahtistest seintest muutus sportmängude maja kiiresti umbseks ja higilõhnaliseks. Kas on võimalik välja arvutada, kui palju hapnikku kulutavad umbes 250 nooremapoolset inimest ühe tunni jooksul ja kas tõesti peaks siin ruumis ka ventilatsioon olema, kuigi majal seinu praktiliselt ei ole?
Nii
dajakkide keskus, kõrvalolev keeltekooli maja kui ka sportmängude maja olid
kõik kaunistatud uhkete dajakkide rahvuslike puuskulptuuridega. Need on tõesti
huvitavad ja kuigi motiivid osaliselt kordusid, olid maja kõik postid
teineteisest erinevate kujutistega. Majad ise asuvad samuti postide otsas. Ajalooliselt on alati džunglites vaja valmis olla selleks, et jõed oma kallastelt üle ajavad, samuti ehitati majad tihti osaliselt otse vee peale.
Pärast
sportmänge külastan ka kohalikku WC-d, mis on tõeline vesi-klosett. Ehk siis
auk jalajälgedega maas, kõrval veeämber ja kopsik. Kuidas vee ja kopsikuga
toimetada, seekord siiski ei proovinud, näppasin WC-külastuseks enne
lõunalauast veidike pabersalvrätikuid.
Sarnane WC oli ka keskuses, küll veidi uuem ja klantsitum |
Eks
ilmselt tänapäeval enda kasimiseks ei kasutata enam ainult kätt, vaid ikka
vett ka J.
Suurtes hoonetes ja hotellis on WC-d meie mõistes tavapärased, potiga. Mis seal
ikka, kui pildistamisel südamest kahe käe pigistusega tänatakse, siis võtame terekäed vastu - ja
nagunii on kogu maailm erinevaid baktereid täis.
Iidne sipelgalõvi hävitamas termiitide pesa |
Pärast
sportmänge ja buffet-lauas
lõunasööki, sai saarel vaid veidikene ringi vaadata.
Kumala saare dajakkide tempel |
Templi keskmeks on kuldne tool pühakutele. Ja muidugi ka Lembuswana kuju. |
Saarel dajakkide keskuse juures oli väikese Lembuswana kuju ja uhke trooniga riituseplats-avaõhutempel. Seal sai teha kohustuslikud Lembuswana-pildid ning oli aeg tagasi hotellikoju minna.
Kahju, et meid saare tipus oleva suure Lembuswana kuju juurde ei viidud. Seda megasuurt kuju sai vaadata otse linnast.
Tagasi hotellis.
Täna oli hea päev- tuba oli koristatud, mida ei olnud juba viis päeva juhtunud.
Prügikastid olid tühjaks tehtud, vannituba koristatud, WC paberit toodud,
voodilinad vahetatud!? Ei või olla!? – kolmest voodilinast on kaks kadunud! Ehk
toovad hiljem, äkki ei olnud puhtaid linu? Ootame hilisõhtuni, siis helistan
vastuvõttu. Juttu nagu kuulatakse, aga siis kuulen, kuidas kõrval tegelikult
mingit muud juutu räägitakse. Tunni aja pärast lähen otse vastuvõttu, proovin
rääkida murest, keegi aru ei saa. Lõpuks kirjutan paberile trükitähtedega, et „Room
326 - please 2 bedsheet“. Poole tunni pärast toodi voodilinad tuppa ära. Asi toimib :)
Kellraadio - juhtimispult |
Kena - lõpp hea, kõik hea. Ei tahtnud kolmekesi ühe linaga magada. Kuna õues on
püsivalt +30 kraadi, siis on ka hotellis pidevalt palav. Hotellitoas oleme
öösel katsetanud erinevalt – kui konditsioneer on öö läbi sees, siis põrandal
magajal hakkab kohe külm ja teistel hakkab külm hommikuks. Kui konditsioneer on väljas, siis kõigil kogu aeg palav, hommikuks kleepub voodilina selja külge.
Konditsioneeri kraadide reguleerimine ei tundu üldse midagi muutvat (tegu
mingi pooltsentraalse konditsioneeriga). Lõpuks teeme nii, et õhtul viimane
magamamineja lülitab konditsioneeri välja ja hommikul esimene ärkaja lülitab
uuesti sisse. Sisse- ja väljalülitamist saab teha otse voodist – kellraadiol on
nuppe rohkem kui mõnel päris-raadiol.
Eestlased on tublid pealtvaatajad. Tantsupõrand oligi juba täis. |
Tänane
country-night õhtu algas varem, kell 8, esimene pool oli võõrustajamaa Indoneesia korraldada.
Tänasest toimuvad õhtud meie hotellis, kahjuks saal kajab vastu või on
helivõimendus halvasti seadistatud - heli on väga kehv. Indoneesia tantsib meile, siis pakutakse
kohalikke maiustusi, mis üllatuslikult on väga head ja mõõdukalt magusad.
Rumeenia rühm lõpuetendusel |
Teiseks riigiks oli Rumeenia.
Rumeenia ja Bulgaaria tantsud on sarnased, naised kiljuvad, mehed loobivad jalgu, tempo aina kiireneb. Minu aeglase aju jaoks liiga kiire tempo.
Ühistantsus siiski
paljud meist osalevad, saavad hakkama. Indoneesia ühistants on tunduvalt
meeldivama, lausa lummava meloodiaga, tantsuliselt sujuv ja järgitantsitav.
Tegu taas siis poco-poco tantsuga, mis on line-tantsule sarnane tants.
Poco-Poco
Poco-Poco, Country - night Indonesia |
Poco-Poco
(hääldatakse "potcho-potcho") on line-tants ehk rivitants, mis on
algselt pärit Indoneesia Põhja-Sulawesi saarelt Manado piirkonnast. Tantsijad,
mehed ja naised, moodustavad rivid ja veerud, Kõik tantsijad teevad
samu liigutusi, mida eestantsijad ette näitavad, tehes neid liigutusi nelja
erinevasse suunda. Liigutused koosnevad kiikumistest, õõtsumistest ning
erinevatest žestidest.
Poco-Poco
muusikaks on malai muusika, mida mängitakse traditsiooniliselt trummide ja
gongidega, tänapäeval ka akordioni või elektriliste pillidega.
Juutuubis
on üleval sadu erinevaid Poco-Poco versioone, mille ühiseks omaduseks just
eelmainitud eri liigutustega neljas suunas tantsimine.
Indoneesia ja Rumeenia
tantsude õhtule järgnevalt peame lõpuks paika panema ka meie enda country
nighti kava. Täiesti ebademokraatlikult määrati ettevalmistamist läbi
viima toimkond, kus Siret, Üllar ja Viive. Aga ka teised aitasid kaasa mõelda - ei
hakka siin kõiki nimesid üles lugema. Pidi mõtlema, mida Eesti kantri-õhtul
teha ja näidata. Ehk siis vaja Eestit tutvustada, mingi mäng võiks olla, natuke ette tantsida ja siis koos pealtvaatajatega tantsida. Lihtne.
Õpime Poco-Poco ühistantsu, mida peame tantsima ka lõpuõhtul |
Meie õhtuks on kaasa võetud kuivatatud musta leiba ja ka
igasugust nänni kingitusteks. Olenemata toimkonna loomingulise protsessi käigus
tekkinud erimeelsustest ja väsimusest sai ürituse raamistik hilisööseks paika
pandud ning tööülesanded jaotatud. Meie õhtu oli tulemas ülehomme, laupäeval.
PS.
Täna ei
olnudki tantsukontserti, huvitav – nagu midagi oleks puudu... J
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar