Meie kollane buss, sildi all kena pilt hobustest |
4. päev, L 20. august 2016
Esimese festivalipäeva, laupäeva hommikuks oli antud käsk kell 8
hommikul rahvariietes olla valmis rongkäiku
minekuks. Ja nii oligi.
Vahepeal oli meie kollane kenade hobusepiltidega buss
saanud külge uhked sildid, et sellega sõidab „esemble Kirmas“ Estoniast.Estonias eneses oli 20. august taasiseseisvumispäev, möödus 25 aastat augustiputši ajendil toimunud iseseisvumise taasväljakuulutamisest 1991. aastal.
Indoneesias oli selle auks korraldatud suur festival ja paraad koodnimega ERAU. (No muidugi on see siinkohal fantaasia). Igal juhul võtsime festivali rongkäiku kaasa ka Eesti sinimustvalge lipu ning Eesti Lipu Seltsi poolt kaasa antud väikesed käsilipud.
Rongkäik sai alguse Tenggarongi
linna jõeäärselt Ahmad Muksini nimeliselt peatänavalt ja viis Kutai sultani palee ehk
Kedaton Kutai Kartanegara ette.
Tähistame ka taasiseseisvumispäeva |
Kogu rongkäigu aja, mis oli vast nii paari kilomeetri ümber, olid teeääred palistatud inimestega, kes lehvitasid, naeratasid, tegid pilti. Palju oli helepruunides koolivormides lapsi – oli küll laupäev, kuid laupäev on Indoneesias koolipäev. Lapsed naeratavad, küsivad inglise keeles „Mis su nimi on?“ ja püüavad siis su võõramaist nime silphaaval korrata. Sain tuttavaks muuseas poisiga nimega Eki ja teise poisiga nimega Saddam. Meie rühmasaatja nimi on Lington, ametlikult küll pikema nimega Sherlington.
Esinemine sultani palee ees |
Muusikat oli kuulda, tantsisime
tantsu ära ja oligi meie esimene festivali esinemine tehtud. Tantsitud tants on hea ka seetõttu, et seda
saab tantsida sõltumata paaride arvust, ringi suurusest ja kas ringis või
kasvõi rongkäigus...
Meid tänati põgusalt ja kohe oli
esinemas uus rühm. Esinejaid jätkus veel kauaks ja
kui me bussiga juba tagasi hotelli sõitsime, käis alles rongkäik täie hooga...
Rongkäik peatus sultanipalee juures sillal |
Kokku oli festivalil 72 eri folkloorirühma 10 riigist, sh 10 gruppi 9
välisriigist ja 62 rühma Indoneesia eri nurkadest. Rongkäik oligi üritus, kus
nägime vast korraga kõige enam kohalikke rühmi, sest hilisematel üritustel
nägime vaid paari – kolme esinejate rühma korraga.
Pärast sultanipalee ees
esinemist läksime üle tee asuvasse parki, tegime jälle kohalike lastega pilte
ja poseerisime uhke Pancasila monumendi ees.
Teisel pool parki asub Sultan Sulaimani mošee.
Teisel pool parki asub Sultan Sulaimani mošee.
Sultanipalee vastas on monument Indoneesia riigi viiele aluspõhimõttele ehk Pancasilale ehk „Monumen Pancasila Tenggarong“.
Mis on Pancasila?
Pancasila on ametlik Indoneesia riigi
filosoofiline aluspõhimõte. Pancasila sõna tuleb kahest vanast jaavakeelsest
sõnast "pañca" tähendab ’viis’ ja "sīla"
tähendab põhimõtteid. See tähendab viit omavahel lahutamatut ja seotud
printsiipi:
2.
Õiglus ja tsiviliseeritud inimlikkus (Kemanusiaan Yang Adil
dan Beradab).
3.
Indoneesia ühtsus (Persatuan Indonesia).
4.
Demokraatia, mis tuleneb meie esindajate ühistest aruteludest ja
sisemisest tarkusest. (Kerakyatan
Yang Dipimpin oleh Hikmat Kebijaksanaan, Dalam Permusyawaratan Perwakilan).
5.
Kõigi Indoneesia inimeste sotsiaalne võrdsus (Keadilan Sosial
bagi seluruh Rakyat Indonesia).
Ametlikust informatsioonist: Pancasila monument ehitati piirkonna
valitsuse regionaalse arengu edu sümbolina. See sümboliseerib ka vastasoleva
sultanipalee ajastu ja kaasaegse arengu kooskõla. Ehk siis tegu riikliku
sümboliga, mida näitab ka monumendil olev riigivapp.
Laupäev on koolilastel koolipäev |
Pärastlõunal peale rikkalikku lõunasööki läksime omal käel linnaga
tutvuma. Tenggarong kulgeb põhiliselt mööda Mahakami jõe äärt. Olime
meelitatud, et tee ääres ja autodest meile lehvitati ja midagi hõigati, aga
tõsiselt olime üllatunud, et meist taheti taas ja taas pilti teha. Hommikupoole
arvasin, et pilti taheti teha seepärast, et meil rahvariided seljas ja linnas
on festival, aga ei – pilti taheti teha seepärast, et olime „valged suured“
inimesed. Pilti tegid ja lehvitasid nii lapsed kui ka täiskasvanud. Mopeed jäi
seisma, küsis, kas võib pilti teha ja tehti uhke nutitelefoniga pilti. Auto jäi
seisma, küsis kas võib pilti teha ja tegi veel uhkema õunatelefoniga pilti. Nii
väikese linnaskäigu jooksul paar-kolmkümmend korda. J
Siiski, ilmselt linnaelanikest
enamus teadis, et linnas on suur rahvusvaheline festival – linnas oli palju
plakateid ja lippe festivali sümboolikaga, „meie“ hotelli ees oli plakat, et
siin hotellis elavad festivalikülalised Eestist, Leedust, Taiwanist ja Rumeeniast.
Meie saatja Lingtoni selgituste järgi olid kohalikud õnnelikud, et festival on turistid siia nende linna toonud, ja et neil midagi sellist siin toimub. Ja kuna valgeid inimesi käib siin linnas suhteliselt harva, siis lapsed ja noored on lihtsalt uudishimulikud.
Meie saatja Lingtoni selgituste järgi olid kohalikud õnnelikud, et festival on turistid siia nende linna toonud, ja et neil midagi sellist siin toimub. Ja kuna valgeid inimesi käib siin linnas suhteliselt harva, siis lapsed ja noored on lihtsalt uudishimulikud.
Igatahes, meil avanes ülihuvitav võimalus end staaridena tunda.
Staariks oleku juurde kuulusid ka turvamehed, keda läks vaja juba teisel
päeval, kui peale avamisetendust oli vaja bussidesse jõuda. Kohalikel oli väga
hästi teada meie marsruut bussideni ja nad olid koos oma pildistamissoovidega
meie tee ummistanud läbipääsmatuks.
Kui pärast iga pilditegemist õnnestus enamikul järgmised viis meetrit edasi jõuda, siis kõige raskem oli meie noortel blondidel kaunitaridel Heli-Katril ja Lisettil, kellega koos pildistamine ilmselt suutis õnne tuua mitmesajale pildistajale. Neid aitas rahvamurrust läbi pääseda turvameeste abi. Palju taheti pilti ka koos meie punapeade Urmi ja Taivega, aga pilti sooviti teha kõigi meie grupi liikmetega.
Kui pärast iga pilditegemist õnnestus enamikul järgmised viis meetrit edasi jõuda, siis kõige raskem oli meie noortel blondidel kaunitaridel Heli-Katril ja Lisettil, kellega koos pildistamine ilmselt suutis õnne tuua mitmesajale pildistajale. Neid aitas rahvamurrust läbi pääseda turvameeste abi. Palju taheti pilti ka koos meie punapeade Urmi ja Taivega, aga pilti sooviti teha kõigi meie grupi liikmetega.
Nemad: Kas pilti võib teha? Meie: Kas pilti võib teha? |
Palun kas pilti võib teha? |
See auk tänavas oli üks väiksemaid |
Võib-olla on augud tehtud, et
kaasa aidata teatud looduslikule valikule – tugevamad ja tähelepanelikumad
jäävad ellu.
Kõndisime linnas pika ringi,
kedagi ära ei kadunud ja jõudsime linna ühe sümboli - kellatorni Jam Bentongi
juurde. Torn ei ole eriti kõrge ega ka eriti uhke, aga linna üheks sümboliks
teda loetakse. Selle sümbolis asus festivali staap, kus tegevust
mingil määral juhiti. Muul ajal on siin turismiinfopunkt. Astusime sisse, vaatasime ringi, et kas on mingit nänni
festivali kohta olemas või millega tegu, küsisime, kas saaks siit mingit infot vms.
Lõpptulemusena siin nänni ei jagatud, infot ei saanud, aga saime joogivett.
Hakkasime majast eemalduma, kui meile joosti järgi ja küsiti „Aga kus
Lington on?“. Ütlesime ausalt, et ei tea. Saime aru, et olles ilma saatjata
hotellist lahkunud, oleme mingit reeglit rikkunud ja see on oi-oi kui paha. Aga vett me saime, tegime jõe ääres mõned pildid ja jõudsime ilma oluliste kuumakahjustusteta tagasi hotelli.
Festivali staabi, Jam Bentongi ees |
Hiljem, tagasi hotellis, ei saadud aru, et miks me pidime jala linnas käima, kui meil on buss?!?
Selge, kui meil on buss, siis
see buss võiks meile abiks olla vaba õhtupooliku täitmisel. Lingtoniga läbi
Facebooki sõnumitega suheldes küsis Marko, mida saaks õhtupoole teha, kas saaks
minna kuskile šoppama või siis suveniire ostma. Riho arvas, et igas korralikus
Aasia linnas on olemas õhtune „ööturg“ ehk siis turg peaks olema avatud ka
õhtuti. Lington vastas, et suveniiride müügikoht on komitee otsusel tänaseks
juba suletud, linna šoppama saaks minna, kuid selleks peaks bussi võtma ja
bussi saab võtta, kui on olemas saatjad. Ja et kahjuks ta ei ole hetkel kohal.
Avaldasime siis arvamust, et tahame bussi võtta ja šoppama minna, kas ta saab
tulla? Lingtoni poolt tuli vaikus.
Aga Lington vedas end hotelli
kohale ning sebis välja ka kaks turvameest, buss aeti hotelli nurga tagant välja ning sõitsime siis õhtusele turule.
Ööturul
Pasar ehk turuvärav päevasel ajal |
Kes Aasias varem käinud, see
teab, et jah, turud toimivad siin ka hilisõhtuti ehk peale päikese-loojangut,
kui ei ole enam nii palav. Turg oli selline meie vana Kadaka turu moodi, kus
müüdi igasugust tööstuskaupa ja ka kohalikke puuvilju ja muid toiduaineid.
Naistel oli kinnisideeks osta
endale kohalikke kolekleite (ehk siis suviseid värvilisi kleite), kuid nende
valik turul tundus suhteliselt tagasihoidlik.
Mis silma hakkas – turul oli müüa
tohututes kogustes erinevaid mopeedikiivreid. Ägedaid ja vähemägedaid,
ühevärvilisi ja kirjusid, Miki-Hiire ja Frozeni Elsa piltidega jne. Kuna mopeed
on siin põhiline liikumisvahend, siis see on ka arusaadav. Enamikul mopeediga
liiklejatel on peas ka kiiver, kuid samas on näha ka neid, kellel seda ei ole.
Sagedane oli pilt, kus emal või isal oli kiiver peas, aga lastel mitte. Lapsi
võis mopeedil olla ka kaks või isegi kolm.
Mopeed on linnas põhiline liikumisvahend |
Tenggarongi ööturu iseärasuseks
võib arvata selle, et mopeedidega sõideti risti-rästi ka müügikohtade ja
–lettide vahel. Vajaliku leti ette jäädi seisma ja sooritati ost otse
mopeedisadulast. Tihti oligi ostleval emal üks-kaks last veel samal mopeedil.
Tenggarongi turul |
Samal ajal kui enamus käis
tutvumas turuga, käisid meie esindajad Raivo, Sülvi, Siret ja Lutsud esimesel
korraldatud pidulikul vastuvõtul "Welcome Dinner" – kohaliku piirkonna regendi ehk linnapea Rita
Wydyasari ja korraldajate vastuvõtul. Sai süüa ja juua ja võõrustaja laulis karaoket – üks
korralik vabaõhupidu peeti maha. Peeti pikki indoneesiakeelseid kõnesid, süüa
sai mitu korda õhtu jooksul, kui taldrik tühi, olid teenindajad varmad kohe uut
taldrikut pakkuma.
Kirmase esindajad "Welcome Dinneril" |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar